ΤΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΜΗΝΑ

 

Στη σειρά των άρθρων μας “Το τεχνικό άρθρο του μήνα” δεν παρουσιάζουμε πάντα τεχνικά θέματα – με την αυστηρή έννοια του όρου- αλλά και άλλα -γενικότερου ενδιαφέροντος- θέματα, όπως άλλους τομείς του αερομοντελισμού, πέραν των R/C (τηλεκατευθυνομένων), τρόπους και κανόνες διεξαγωγής αγώνων κλπ.  

 

Τα καύσιμα των μηχανών με πυρόνημα (Glow)- μέρος 2ο

Το άρθρο αυτό είναι η συνέχεια του 1ου άρθρου με το ίδιο θέμα, που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο του 2003

 

Τα καύσιμα των 4-χρονων μηχανών:

  Όπως ήδη αναφέρθηκε, τα καύσιμα των 4-χρονων μηχανών είναι κάπως διαφορετικά από αυτά των 2-χρονων:  περιέχουν κατά κανόνα λιγότερο λάδι και αρκετό Νιτρομεθάνιο. Ο λόγος για την μικρότερη περιεκτικότητα λιπαντικού –παρ όλο που οι μηχανές αυτές έχουν περισσότερα κινούμενα μέρη από τις δίχρονες- είναι ότι δουλεύουν σε αρκετά  χαμηλότερες στροφές, συνήθως μέχρι 10.000 rpm, ενώ οι δίχρονες στις 13.000 rpm ή περισσότερες (ανάλογα βεβαίως και με τον κυβισμό της μηχανής). Λιγότερες στροφές ανά λεπτό όμως σημαίνει και λιγότερες τριβές ανά λεπτό, άρα λιγότερη θέρμανση.

   Επίσης στις δίχρονες μηχανές έχουμε μια έκρηξη (ανάφλεξη) ανά 2 χρόνους, δηλαδή ανά μια πλήρη κίνηση (κύκλο) του πιστονιού, ενώ στις 4-χρονες ακριβώς το ήμισυ, δηλαδή μια έκρηξη ανά 2 πλήρεις κινήσεις (κύκλους) του πιστονιού. Άρα η αναπτυσσόμενη κατά μέσον όρο θερμοκρασία  είναι και πάλι μικρότερη από ότι στις 2-χρονες μηχανές παρ όλον ότι τα εξερχόμενα αέρια έχουν μεγαλύτερη θερμοκρασία  (εξ ου και οι αποθέσεις άνθρακος στις 4-χρονες μηχανές, όταν χρησιμοποιείται καστορέλαιο).

   Βλέπουμε λοιπόν ότι οι 4-χρονες μηχανές δουλεύουν γενικά σε χαμηλότερες θερμοκρασίες απ ότι οι 2-χρονες,  επομένως δικαιολογείται και η χρήση λιγότερου λιπαντικούΔεν θα βλάψει την 4-χρονη μηχανή η χρήση καυσίμου που προορίζεται για δίχρονες και έχει περισσότερο λάδι, ωστόσο θα προκαλέσει κάποια προβλήματα στην λειτουργία της, δηλαδή:

      α. Πεσμένη απόδοση

Το υλικό που καίγεται και μας δίνει την ισχύ της μηχανής είναι η μεθανόλη. Όταν λοιπόν ένα μέρος της μεθανόλης αντικατασταθεί με καστορέλαιο που δεν είναι καύσιμο υλικό, πέφτει και η ισχύς. 

     β. Όχι καλό ρελαντί

 Το γεγονός ότι σε κάθε δυο πλήρεις κύκλους του πιστονιού έχουμε μια μόνον ανάφλεξη, ήδη μας δημιουργεί κάποιο πρόβλημα, επειδή πέφτει η θερμοκρασία του πυρονήματος του μπουζί, καθώς αυτό προλαβαίνει και ψύχεται αρκετά μεταξύ των δυο αναφλέξεων, στο ρελαντί. Περίσσεια λαδιού κάνει ακόμα πιο έντονο αυτό το πρόβλημα γιατί ψύχει περισσότερο το πυρόνημα.

   Γι αυτό εξ άλλου και τα μπουζί των 4-χρονων μηχανών είναι ειδικά (έχουν πιο χοντρό πυρόνημα και από διαφορετικό υλικό) αλλά και τα καύσιμα περιέχουν μεγαλύτερο ποσοστό Νιτρομεθανίου, που μειώνοντας τα οκτάνια του καυσίμου κάνει πιο εύκολη την ανάφλεξη του.

Να θυμίσουμε αυτό που αναφέραμε και στο 1ο άρθρο, ότι επειδή στις 4-χρονες μηχανής αναπτύσσονται μεγάλες σημειακές θερμοκρασίες κατά την καύση (έστω και αν η μέση θερμοκρασία  είναι μικρότερη) ευνοείται ο σχηματισμός αποθέσεων άνθρακος στο εσωτερικό του θαλάμου καύσεως και της εξάτμισης, γι αυτό και οι κατασκευαστές -σε αντίθεση με τις δίχρονες μηχανές- συνιστούν την χρήση καυσίμου με συνθετικό λάδι αποκλειστικά. Μάλιστα μερικοί κατασκευαστές (π.χ. SAITO) προειδοποιούν ότι η χρήση καυσίμου με καστορέλαιο από τον αγοραστή, αναιρεί την εγγύηση της μηχανής.

 Διατήρηση του καυσίμου:

   Η μεθανόλη είναι ένα υλικό ιδιαίτερα υγροσκοπικό, έχει δηλαδή την ιδιότητα να απορροφά έντονα την υγρασία του αέρα. Έστω και μικρή ποσότητα νερού στο καύσιμο το κάνει ακατάλληλο για χρήση, είναι λοιπόν σημαντικό να διατηρούμε τα καύσιμα μας σε δοχεία που κλείνουν πολύ καλά.  

  Μια μέθοδος που προτείνουν μερικοί αερομοντελιστές για να διαπιστώσουμε αν τα καύσιμα μας έχουν απορροφήσει νερό (και για να το απομακρύνουμε), είναι η εξής:

   Βάζουμε μια ποσότητα καυσίμου σε ένα γυάλινο βάζο που σφραγίζει καλά και το τοποθετούμε στην κατάψυξη του ψυγείου μας. Εκεί το νερό -αν υπάρχει- θα παγώσει και θα καθιζήσει στον πάτο του βάζου σαν ένα στρώμα χιονιού -η μεθανόλη όμως παγώνει στους –980 C θερμοκρασία που αποκλείεται να υπάρχει στην κατάψυξη του ψυγείου μας. Χύνουμε τότε το υπόλοιπο καύσιμο προσεκτικά σε ένα καθαρό δοχείο, απομακρύνοντας κατ αυτόν τον τρόπο το ανεπιθύμητο νερό

 

 Κατασκευή του καυσίμου:

   Στα καταστήματα μοντελισμού διατίθενται αυτή την στιγμή πολύ καλά καύσιμα, με διάφορες περιεκτικότητες σε Νιτρομεθάνιο, με καστορέλαιο ή συνθετικό λάδι κλπ. Δεν υπάρχει λοιπόν λόγος να κατασκευάσει κάποιος ο ίδιος τα καύσιμα του, όπως ήταν υποχρεωμένος πριν από το 1975 οπότε και δεν γίνονταν (απ όσο γνωρίζουμε προσωπικά) εισαγωγές καυσίμων.

   Για τους μερακλήδες πάντως, που θέλουν οι ίδιοι να κατασκευάζουν τα καύσιμα τους, για να είναι σίγουροι τι καίει η μηχανή τους, αλλά και για οικονομία, ιδιαίτερα στις μηχανές μεγάλου κυβισμού,  η διαδικασία έχει ως εξής:

 

Πρώτα θα προμηθευτούμε από        μια αποθήκη χημικών όπως είναι ο ¨ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ¨         στον Πειραιά και στο Μοσχάτο, μεθανόλη        σε συσκευασία των 4 LT και καστορέλαιο σε συσκευασία των         4 KGR ή        του 1 KGR.         Χρειάζεται επίσης και ένας φτηνός         ογκομετρικός σωλήνας που        μπορούμε να προμηθευτούμε επίσης από        αποθήκες χημικών.

   Η        αναλογία είναι όπως είπαμε 80% μεθανόλη        και 20% καστορέλαιο κατ όγκο. Αυτό        σημαίνει ότι θα βάλουμε σε ένα καθαρό        δοχείο 200 ml         καστορέλαιο και κατόπιν 800 ml         μεθανόλη. Πρώτα το καστορέλαιο και μετά        η μεθανόλη για να ξεπλυθεί και ο        σωλήνας.

 ΠΡΟΣΟΧΗ:         Η μεθανόλη (και το Νιτρομεθάνιο) είναι        υλικά δηλητηριώδη. Δεν πρέπει να        έρχονται σε επαφή με το δέρμα, γιατί        απορροφώνται από αυτό, ούτε να        εισπνέονται οι ατμοί τους. (Ασφαλώς        δεν πρέπει και …να τα πιούμε!)

Αφού αναμείξουμε τα        συστατικά κλείνουμε καλά το δοχείο και        το αναταράσσουμε για να ανακατευθούν        καλά.

 ΠΡΟΣΟΧΗ:          Δεν πρέπει να χρησιμοποιήσουμε        αμέσως το καύσιμο που παρασκευάσαμε,         αλλά καλύτερα μετά από 2-3 ημέρες, ώστε να        προλάβει να γίνει μοριακή ανάμειξη του        καστορελαίου με την μεθανόλη.

  Αν        θέλουμε μπορούμε να προσθέσουμε και        Νιτρομεθάνιο, το οποίο διατίθεται        επίσης από τις αποθήκες χημικών, είναι        όμως πολύ ακριβό. Το ποσοστό του        Νιτρομεθανίου που θα προσθέτουμε θα        είναι πάντα εις βάρος της μεθανόλης και        ποτέ του λιπαντικού.

Για παράδειγμα, εάν θέλουμε        να φτιάξουμε καύσιμο με 5% Νιτρομεθάνιο,         τότε η αναλογία θα είναι 75% μεθανόλη, 5%         Νιτρομεθάνιο και 20% καστορέλαιο. Αυτό        σημαίνει ότι για να φτιάξουμε 1 λίτρο        καυσίμου, θα αναμείξουμε 750 ml         μεθανόλη, 50 ml         Νιτρομεθάνιο και 200 ml         καστορέλαιο.

 Προσοχή!          Για τις πολύ παλιές μηχανές η        αναλογία είναι 75% μεθανόλη (ή μεθανόλη        και Νιτρομεθάνιο) και 25% καστορέλαιο. Αν        δεν έχετε το MANUAL         της  μηχανής ώστε να δείτε τι προτείνει        ο κατασκευαστής και η μηχανή  είναι        πολύ παλιά, προτιμείστε αυτή την αναλογία.         Προτιμότερο να δουλεύει λιγότερο        αποδοτικά, παρά να καεί.

   

 

  Μην        πανικοβάλλεστε!

 Η κατασκευή των        καυσίμων από εσάς του ίδιους, είναι από        πανεύκολη έως γελοία και γίνεται μέσα        σε μερικά λεπτά        μόνο. Όλα κι όλα που χρειάζεστε        φαίνονται στην φωτογραφία.

Επί πλέον, ξέρετε τι        βάζετε στη μηχανή σας και γλυτώνετε        αρκετά χρήματα.

 

  Τα πράγματα είναι πιο δύσκολα εάν θέλουμε  να φτιάξουμε καύσιμα για 4-χρονες μηχανές. Στην διεθνή αγορά κυκλοφορούν πολλά καλά λάδια ειδικά για μηχανές μοντέλων, όχι όμως και στην Ελληνική αγορά, απ όσο ξέρουμε.

   Πολλοί μοντελιστές προτιμούν να χρησιμοποιούν και για τις 4-χρονες μηχανές τους καστορέλαιο, έστω και αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει κατά διαστήματα να τις ανοίγουν και να τις καθαρίζουν από τις αποθέσεις άνθρακα. Στις μηχανές αυτές είναι απαραίτητη κάποια ποσότητα Νιτρομεθανίου για να κρατούν καλό και αξιόπιστο ρελαντί, χωρίς να σβήνουν.

    Είναι όμως κοινή πρακτική η χρήση μιας μόνιμης μπαταρίας στο μοντέλο, η οποία είναι συνδεδεμένη συνέχεια – μέσω μικροδιακόπτου- με το μπουζί της μηχανής , και η οποία ενεργοποιείται από το SERVO του γκαζιού μόνο στις χαμηλές στροφές ώστε να  κρατά καλό ρελαντί, οπότε και η χρήση Νιτρομεθανίου δεν είναι απαραίτητη.

Να αναφέρουμε ενδεικτικά, ότι εάν φτιάξετε εσείς το καύσιμο, θα σας στοιχίσει περίπου 450-500 δρχ. το λίτρο, χωρίς Νιτρομεθάνιο. Αν αναμείξετε 5% Νιτρομεθάνιο, η τιμή θα ανέβει περίπου στις 1.500 δρχ. το λίτρο (Το νιτρομεθάνιο είναι πολύ ακριβό υλικό, η τιμή του στην Ελλάδα είναι περίπου 18.000-20.000 δρχ. το λίτρο). Ακόμα και έτσι όμως, το γαλλόνι (3.7 λίτρα) θα σας κοστίσει περίπου 5.500 δρχ., ενώ η τιμή του έτοιμου καυσίμου στην αγορά με αυτή την περιεκτικότητα σε Νιτρομεθάνιο είναι περίπου 7.000-8.000 δρχ.το γαλλόνι.

Εν πάσει περιπτώσει, αποφασίστε μόνοι σας τι σας συμφέρει καλύτερα!

 

    Γ. Καρασούλας

 Μηχ/γος - Ηλεκ/γος

   

2003-2004  ©         Copyright             η        αναδημοσίευση,         ολική ή        μερική  των        περιεχομένων        της ιστοσελίδας,         χωρίς την        γραπτή άδεια        του εκδότη.

 

 

Στη σειρά των άρθρων μας “Το τεχνικό άρθρο του μήνα” δεν παρουσιάζουμε πάντα τεχνικά θέματα – με την αυστηρή έννοια του όρου- αλλά και άλλα -γενικότερου ενδιαφέροντος- θέματα, όπως άλλους τομείς του αερομοντελισμού, πέραν των R/C (τηλεκατευθυνομένων), τρόπους και κανόνες διεξαγωγής αγώνων κλπ.  

 

 

 

Τα καύσιμα των μηχανών με πυρόνημα (Glow)- μέρος 2ο

 

Το άρθρο αυτό είναι η συνέχεια του 1ου άρθρου με το ίδιο θέμα, που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο του 2003

 

 

 

Τα καύσιμα των 4-χρονων μηχανών:

 

  Όπως ήδη αναφέρθηκε, τα καύσιμα των 4-χρονων μηχανών είναι κάπως διαφορετικά από αυτά των 2-χρονων:  περιέχουν κατά κανόνα λιγότερο λάδι και αρκετό Νιτρομεθάνιο. Ο λόγος για την μικρότερη περιεκτικότητα λιπαντικού –παρ όλο που οι μηχανές αυτές έχουν περισσότερα κινούμενα μέρη από τις δίχρονες- είναι ότι δουλεύουν σε αρκετά  χαμηλότερες στροφές, συνήθως μέχρι 10.000 rpm, ενώ οι δίχρονες στις 13.000 rpm ή περισσότερες (ανάλογα βεβαίως και με τον κυβισμό της μηχανής). Λιγότερες στροφές ανά λεπτό όμως σημαίνει και λιγότερες τριβές ανά λεπτό, άρα λιγότερη θέρμανση.

 

   Επίσης στις δίχρονες μηχανές έχουμε μια έκρηξη (ανάφλεξη) ανά 2 χρόνους, δηλαδή ανά μια πλήρη κίνηση (κύκλο) του πιστονιού, ενώ στις 4-χρονες ακριβώς το ήμισυ, δηλαδή μια έκρηξη ανά 2 πλήρεις κινήσεις (κύκλους) του πιστονιού. Άρα η αναπτυσσόμενη κατά μέσον όρο θερμοκρασία  είναι και πάλι μικρότερη από ότι στις 2-χρονες μηχανές παρ όλον ότι τα εξερχόμενα αέρια έχουν μεγαλύτερη θερμοκρασία  (εξ ου και οι αποθέσεις άνθρακος στις 4-χρονες μηχανές, όταν χρησιμοποιείται καστορέλαιο).

 

   Βλέπουμε λοιπόν ότι οι 4-χρονες μηχανές δουλεύουν γενικά σε χαμηλότερες θερμοκρασίες απ ότι οι 2-χρονες,  επομένως δικαιολογείται και η χρήση λιγότερου λιπαντικούΔεν θα βλάψει την 4-χρονη μηχανή η χρήση καυσίμου που προορίζεται για δίχρονες και έχει περισσότερο λάδι, ωστόσο θα προκαλέσει κάποια προβλήματα στην λειτουργία της, δηλαδή:

 

      α. Πεσμένη απόδοση

 

Το υλικό που καίγεται και μας δίνει την ισχύ της μηχανής είναι η μεθανόλη. Όταν λοιπόν ένα μέρος της μεθανόλης αντικατασταθεί με καστορέλαιο που δεν είναι καύσιμο υλικό, πέφτει και η ισχύς. 

 

     β. Όχι καλό ρελαντί

 

 Το γεγονός ότι σε κάθε δυο πλήρεις κύκλους του πιστονιού έχουμε μια μόνον ανάφλεξη, ήδη μας δημιουργεί κάποιο πρόβλημα, επειδή πέφτει η θερμοκρασία του πυρονήματος του μπουζί, καθώς αυτό προλαβαίνει και ψύχεται αρκετά μεταξύ των δυο αναφλέξεων, στο ρελαντί. Περίσσεια λαδιού κάνει ακόμα πιο έντονο αυτό το πρόβλημα γιατί ψύχει περισσότερο το πυρόνημα.

 

   Γι αυτό εξ άλλου και τα μπουζί των 4-χρονων μηχανών είναι ειδικά (έχουν πιο χοντρό πυρόνημα και από διαφορετικό υλικό) αλλά και τα καύσιμα περιέχουν μεγαλύτερο ποσοστό Νιτρομεθανίου, που μειώνοντας τα οκτάνια του καυσίμου κάνει πιο εύκολη την ανάφλεξη του.

 

Να θυμίσουμε αυτό που αναφέραμε και στο 1ο άρθρο, ότι επειδή στις 4-χρονες μηχανής αναπτύσσονται μεγάλες σημειακές θερμοκρασίες κατά την καύση (έστω και αν η μέση θερμοκρασία  είναι μικρότερη) ευνοείται ο σχηματισμός αποθέσεων άνθρακος στο εσωτερικό του θαλάμου καύσεως και της εξάτμισης, γι αυτό και οι κατασκευαστές -σε αντίθεση με τις δίχρονες μηχανές- συνιστούν την χρήση καυσίμου με συνθετικό λάδι αποκλειστικά. Μάλιστα μερικοί κατασκευαστές (π.χ. SAITO) προειδοποιούν ότι η χρήση καυσίμου με καστορέλαιο από τον αγοραστή, αναιρεί την εγγύηση της μηχανής.

 

 Διατήρηση του καυσίμου:

 

   Η μεθανόλη είναι ένα υλικό ιδιαίτερα υγροσκοπικό, έχει δηλαδή την ιδιότητα να απορροφά έντονα την υγρασία του αέρα. Έστω και μικρή ποσότητα νερού στο καύσιμο το κάνει ακατάλληλο για χρήση, είναι λοιπόν σημαντικό να διατηρούμε τα καύσιμα μας σε δοχεία που κλείνουν πολύ καλά.  

 

  Μια μέθοδος που προτείνουν μερικοί αερομοντελιστές για να διαπιστώσουμε αν τα καύσιμα μας έχουν απορροφήσει νερό (και για να το απομακρύνουμε), είναι η εξής:

 

   Βάζουμε μια ποσότητα καυσίμου σε ένα γυάλινο βάζο που σφραγίζει καλά και το τοποθετούμε στην κατάψυξη του ψυγείου μας. Εκεί το νερό -αν υπάρχει- θα παγώσει και θα καθιζήσει στον πάτο του βάζου σαν ένα στρώμα χιονιού -η μεθανόλη όμως παγώνει στους –980 C θερμοκρασία που αποκλείεται να υπάρχει στην κατάψυξη του ψυγείου μας. Χύνουμε τότε το υπόλοιπο καύσιμο προσεκτικά σε ένα καθαρό δοχείο, απομακρύνοντας κατ αυτόν τον τρόπο το ανεπιθύμητο νερό

 

 

 

 Κατασκευή του καυσίμου:

 

   Στα καταστήματα μοντελισμού διατίθενται αυτή την στιγμή πολύ καλά καύσιμα, με διάφορες περιεκτικότητες σε Νιτρομεθάνιο, με καστορέλαιο ή συνθετικό λάδι κλπ. Δεν υπάρχει λοιπόν λόγος να κατασκευάσει κάποιος ο ίδιος τα καύσιμα του, όπως ήτανυποχρεωμένος πριν από το 1975 οπότε και δεν γίνονταν (απ όσο γνωρίζουμε προσωπικά) εισαγωγές καυσίμων.

 

   Για τους μερακλήδες πάντως, που θέλουν οι ίδιοι να κατασκευάζουν τα καύσιμα τους, για να είναι σίγουροι τι καίει η μηχανή τους, αλλά και για οικονομία, ιδιαίτερα στις μηχανές μεγάλου κυβισμού,  η διαδικασία έχει ως εξής:

 

 

 

Πρώτα θα προμηθευτούμε από        μια αποθήκη χημικών όπως είναι ο ¨ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ¨         στον Πειραιά και στο Μοσχάτο, μεθανόλη        σε συσκευασία των 4 LT και καστορέλαιο σε συσκευασία των         4 KGR ή        του 1 KGR.         Χρειάζεται επίσης και ένας φτηνός         ογκομετρικός σωλήνας που        μπορούμε να προμηθευτούμε επίσης από        αποθήκες χημικών.

   Η        αναλογία είναι όπως είπαμε 80% μεθανόλη        και 20% καστορέλαιο κατ όγκο. Αυτό        σημαίνει ότι θα βάλουμε σε ένα καθαρό        δοχείο 200 ml         καστορέλαιο και κατόπιν 800 ml         μεθανόλη. Πρώτα το καστορέλαιο και μετά        η μεθανόλη για να ξεπλυθεί και ο        σωλήνας.

 ΠΡΟΣΟΧΗ:         Η μεθανόλη (και το Νιτρομεθάνιο) είναι        υλικά δηλητηριώδη. Δεν πρέπει να        έρχονται σε επαφή με το δέρμα, γιατί        απορροφώνται από αυτό, ούτε να        εισπνέονται οι ατμοί τους. (Ασφαλώς        δεν πρέπει και …να τα πιούμε!)

Αφού αναμείξουμε τα        συστατικά κλείνουμε καλά το δοχείο και        το αναταράσσουμε για να ανακατευθούν        καλά.

 ΠΡΟΣΟΧΗ:          Δεν πρέπει να χρησιμοποιήσουμε        αμέσως το καύσιμο που παρασκευάσαμε,         αλλά καλύτερα μετά από 2-3 ημέρες, ώστε να        προλάβει να γίνει μοριακή ανάμειξη του        καστορελαίου με την μεθανόλη.

  Αν        θέλουμε μπορούμε να προσθέσουμε και        Νιτρομεθάνιο, το οποίο διατίθεται        επίσης από τις αποθήκες χημικών, είναι        όμως πολύ ακριβό. Το ποσοστό του        Νιτρομεθανίου που θα προσθέτουμε θα        είναι πάντα εις βάρος της μεθανόλης και        ποτέ του λιπαντικού.

Για παράδειγμα, εάν θέλουμε        να φτιάξουμε καύσιμο με 5% Νιτρομεθάνιο,         τότε η αναλογία θα είναι 75% μεθανόλη, 5%         Νιτρομεθάνιο και 20% καστορέλαιο. Αυτό        σημαίνει ότι για να φτιάξουμε 1 λίτρο        καυσίμου, θα αναμείξουμε 750 ml         μεθανόλη, 50 ml         Νιτρομεθάνιο και 200 ml         καστορέλαιο.

 Προσοχή!          Για τις πολύ παλιές μηχανές η        αναλογία είναι 75% μεθανόλη (ή μεθανόλη        και Νιτρομεθάνιο) και 25% καστορέλαιο. Αν        δεν έχετε το MANUAL         της  μηχανής ώστε να δείτε τι προτείνει        ο κατασκευαστής και η μηχανή  είναι        πολύ παλιά, προτιμείστε αυτή την αναλογία.         Προτιμότερο να δουλεύει λιγότερο        αποδοτικά, παρά να καεί.

 

   

 

 

  Μην        πανικοβάλλεστε!

 Η κατασκευή των        καυσίμων από εσάς του ίδιους, είναι από        πανεύκολη έως γελοία και γίνεται μέσα        σε μερικά λεπτά        μόνο. Όλα κι όλα που χρειάζεστε        φαίνονται στην φωτογραφία.

Επί πλέον, ξέρετε τι        βάζετε στη μηχανή σας και γλυτώνετε        αρκετά χρήματα.

 

 

 

  Τα πράγματα είναι πιο δύσκολα εάν θέλουμε  να φτιάξουμε καύσιμα για 4-χρονες μηχανές. Στην διεθνή αγορά κυκλοφορούν πολλά καλά λάδια ειδικά για μηχανές μοντέλων, όχι όμως και στην Ελληνική αγορά, απ όσο ξέρουμε.

 

   Πολλοί μοντελιστές προτιμούν να χρησιμοποιούν και για τις 4-χρονες μηχανές τους καστορέλαιο, έστω και αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει κατά διαστήματα να τις ανοίγουν και να τις καθαρίζουν από τις αποθέσεις άνθρακα. Στις μηχανές αυτές είναι απαραίτητη κάποια ποσότητα Νιτρομεθανίου για να κρατούν καλό και αξιόπιστο ρελαντί, χωρίς να σβήνουν.

 

    Είναι όμως κοινή πρακτική η χρήση μιας μόνιμης μπαταρίας στο μοντέλο, η οποία είναι συνδεδεμένη συνέχεια – μέσω μικροδιακόπτου- με το μπουζί της μηχανής , και η οποία ενεργοποιείται από το SERVO του γκαζιού μόνο στις χαμηλές στροφές ώστε να  κρατά καλό ρελαντί, οπότε και η χρήση Νιτρομεθανίου δεν είναι απαραίτητη.

 

Να αναφέρουμε ενδεικτικά, ότι εάν φτιάξετε εσείς το καύσιμο, θα σας στοιχίσει περίπου 450-500 δρχ. το λίτρο, χωρίς Νιτρομεθάνιο. Αν αναμείξετε 5% Νιτρομεθάνιο, η τιμή θα ανέβει περίπου στις 1.500 δρχ. το λίτρο (Το νιτρομεθάνιο είναι πολύ ακριβό υλικό, η τιμή του στην Ελλάδα είναι περίπου 18.000-20.000 δρχ. το λίτρο). Ακόμα και έτσι όμως, το γαλλόνι (3.7 λίτρα) θα σας κοστίσει περίπου 5.500 δρχ., ενώ η τιμή του έτοιμου καυσίμου στην αγορά με αυτή την περιεκτικότητα σε Νιτρομεθάνιο είναι περίπου 7.000-8.000 δρχ.το γαλλόνι.

 

Εν πάσει περιπτώσει, αποφασίστε μόνοι σας τι σας συμφέρει καλύτερα!

 

 

 

    Γ. Καρασούλας

 

 Μηχ/γος - Ηλεκ/γος

 

   

 

2003-2004  ©         Copyright         by          η        αναδημοσίευση,         ολική ή        μερική  των        περιεχομένων        της ιστοσελίδας,         χωρίς την        γραπτή άδεια        του εκδότη.

 

 

Στη σειρά των άρθρων μας “Το τεχνικό άρθρο του μήνα” δεν παρουσιάζουμε πάντα τεχνικά θέματα – με την αυστηρή έννοια του όρου- αλλά και άλλα -γενικότερου ενδιαφέροντος- θέματα, όπως άλλους τομείς του αερομοντελισμού, πέραν των R/C (τηλεκατευθυνομένων), τρόπους και κανόνες διεξαγωγής αγώνων κλπ.  

 

 

 

Τα καύσιμα των μηχανών με πυρόνημα (Glow)- μέρος 2ο

 

Το άρθρο αυτό είναι η συνέχεια του 1ου άρθρου με το ίδιο θέμα, που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο του 2003

 

 

 

Τα καύσιμα των 4-χρονων μηχανών:

 

  Όπως ήδη αναφέρθηκε, τα καύσιμα των 4-χρονων μηχανών είναι κάπως διαφορετικά από αυτά των 2-χρονων:  περιέχουν κατά κανόνα λιγότερο λάδι και αρκετό Νιτρομεθάνιο. Ο λόγος για την μικρότερη περιεκτικότητα λιπαντικού –παρ όλο που οι μηχανές αυτές έχουν περισσότερα κινούμενα μέρη από τις δίχρονες- είναι ότι δουλεύουν σε αρκετά  χαμηλότερες στροφές, συνήθως μέχρι 10.000 rpm, ενώ οι δίχρονες στις 13.000 rpm ή περισσότερες (ανάλογα βεβαίως και με τον κυβισμό της μηχανής). Λιγότερες στροφές ανά λεπτό όμως σημαίνει και λιγότερες τριβές ανά λεπτό, άρα λιγότερη θέρμανση.

 

   Επίσης στις δίχρονες μηχανές έχουμε μια έκρηξη (ανάφλεξη) ανά 2 χρόνους, δηλαδή ανά μια πλήρη κίνηση (κύκλο) του πιστονιού, ενώ στις 4-χρονες ακριβώς το ήμισυ, δηλαδή μια έκρηξη ανά 2 πλήρεις κινήσεις (κύκλους) του πιστονιού. Άρα η αναπτυσσόμενη κατά μέσον όρο θερμοκρασία  είναι και πάλι μικρότερη από ότι στις 2-χρονες μηχανές παρ όλον ότι τα εξερχόμενα αέρια έχουν μεγαλύτερη θερμοκρασία  (εξ ου και οι αποθέσεις άνθρακος στις 4-χρονες μηχανές, όταν χρησιμοποιείται καστορέλαιο).

 

   Βλέπουμε λοιπόν ότι οι 4-χρονες μηχανές δουλεύουν γενικά σε χαμηλότερες θερμοκρασίες απ ότι οι 2-χρονες,  επομένως δικαιολογείται και η χρήση λιγότερου λιπαντικούΔεν θα βλάψει την 4-χρονη μηχανή η χρήση καυσίμου που προορίζεται για δίχρονες και έχει περισσότερο λάδι, ωστόσο θα προκαλέσει κάποια προβλήματα στην λειτουργία της, δηλαδή:

 

      α. Πεσμένη απόδοση

 

Το υλικό που καίγεται και μας δίνει την ισχύ της μηχανής είναι η μεθανόλη. Όταν λοιπόν ένα μέρος της μεθανόλης αντικατασταθεί με καστορέλαιο που δεν είναι καύσιμο υλικό, πέφτει και η ισχύς. 

 

     β. Όχι καλό ρελαντί

 

 Το γεγονός ότι σε κάθε δυο πλήρεις κύκλους του πιστονιού έχουμε μια μόνον ανάφλεξη, ήδη μας δημιουργεί κάποιο πρόβλημα, επειδή πέφτει η θερμοκρασία του πυρονήματος του μπουζί, καθώς αυτό προλαβαίνει και ψύχεται αρκετά μεταξύ των δυο αναφλέξεων, στο ρελαντί. Περίσσεια λαδιού κάνει ακόμα πιο έντονο αυτό το πρόβλημα γιατί ψύχει περισσότερο το πυρόνημα.

 

   Γι αυτό εξ άλλου και τα μπουζί των 4-χρονων μηχανών είναι ειδικά (έχουν πιο χοντρό πυρόνημα και από διαφορετικό υλικό) αλλά και τα καύσιμα περιέχουν μεγαλύτερο ποσοστό Νιτρομεθανίου, που μειώνοντας τα οκτάνια του καυσίμου κάνει πιο εύκολη την ανάφλεξη του.

 

Να θυμίσουμε αυτό που αναφέραμε και στο 1ο άρθρο, ότι επειδή στις 4-χρονες μηχανής αναπτύσσονται μεγάλες σημειακές θερμοκρασίες κατά την καύση (έστω και αν η μέση θερμοκρασία  είναι μικρότερη) ευνοείται ο σχηματισμός αποθέσεων άνθρακος στο εσωτερικό του θαλάμου καύσεως και της εξάτμισης, γι αυτό και οι κατασκευαστές -σε αντίθεση με τις δίχρονες μηχανές- συνιστούν την χρήση καυσίμου με συνθετικό λάδι αποκλειστικά. Μάλιστα μερικοί κατασκευαστές (π.χ. SAITO) προειδοποιούν ότι η χρήση καυσίμου με καστορέλαιο από τον αγοραστή, αναιρεί την εγγύηση της μηχανής.

 

 Διατήρηση του καυσίμου:

 

   Η μεθανόλη είναι ένα υλικό ιδιαίτερα υγροσκοπικό, έχει δηλαδή την ιδιότητα να απορροφά έντονα την υγρασία του αέρα. Έστω και μικρή ποσότητα νερού στο καύσιμο το κάνει ακατάλληλο για χρήση, είναι λοιπόν σημαντικό να διατηρούμε τα καύσιμα μας σε δοχεία που κλείνουν πολύ καλά.  

 

  Μια μέθοδος που προτείνουν μερικοί αερομοντελιστές για να διαπιστώσουμε αν τα καύσιμα μας έχουν απορροφήσει νερό (και για να το απομακρύνουμε), είναι η εξής:

 

   Βάζουμε μια ποσότητα καυσίμου σε ένα γυάλινο βάζο που σφραγίζει καλά και το τοποθετούμε στην κατάψυξη του ψυγείου μας. Εκεί το νερό -αν υπάρχει- θα παγώσει και θα καθιζήσει στον πάτο του βάζου σαν ένα στρώμα χιονιού -η μεθανόλη όμως παγώνει στους –980 C θερμοκρασία που αποκλείεται να υπάρχει στην κατάψυξη του ψυγείου μας. Χύνουμε τότε το υπόλοιπο καύσιμο προσεκτικά σε ένα καθαρό δοχείο, απομακρύνοντας κατ αυτόν τον τρόπο το ανεπιθύμητο νερό

 

 

 

 Κατασκευή του καυσίμου:

 

   Στα καταστήματα μοντελισμού διατίθενται αυτή την στιγμή πολύ καλά καύσιμα, με διάφορες περιεκτικότητες σε Νιτρομεθάνιο, με καστορέλαιο ή συνθετικό λάδι κλπ. Δεν υπάρχει λοιπόν λόγος να κατασκευάσει κάποιος ο ίδιος τα καύσιμα του, όπως ήτανυποχρεωμένος πριν από το 1975 οπότε και δεν γίνονταν (απ όσο γνωρίζουμε προσωπικά) εισαγωγές καυσίμων.

 

   Για τους μερακλήδες πάντως, που θέλουν οι ίδιοι να κατασκευάζουν τα καύσιμα τους, για να είναι σίγουροι τι καίει η μηχανή τους, αλλά και για οικονομία, ιδιαίτερα στις μηχανές μεγάλου κυβισμού,  η διαδικασία έχει ως εξής:

 

 

 

Πρώτα θα προμηθευτούμε από        μια αποθήκη χημικών όπως είναι ο ¨ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ¨         στον Πειραιά και στο Μοσχάτο, μεθανόλη        σε συσκευασία των 4 LT και καστορέλαιο σε συσκευασία των         4 KGR ή        του 1 KGR.         Χρειάζεται επίσης και ένας φτηνός         ογκομετρικός σωλήνας που        μπορούμε να προμηθευτούμε επίσης από        αποθήκες χημικών.

   Η        αναλογία είναι όπως είπαμε 80% μεθανόλη        και 20% καστορέλαιο κατ όγκο. Αυτό        σημαίνει ότι θα βάλουμε σε ένα καθαρό        δοχείο 200 ml         καστορέλαιο και κατόπιν 800 ml         μεθανόλη. Πρώτα το καστορέλαιο και μετά        η μεθανόλη για να ξεπλυθεί και ο        σωλήνας.

 ΠΡΟΣΟΧΗ:         Η μεθανόλη (και το Νιτρομεθάνιο) είναι        υλικά δηλητηριώδη. Δεν πρέπει να        έρχονται σε επαφή με το δέρμα, γιατί        απορροφώνται από αυτό, ούτε να        εισπνέονται οι ατμοί τους. (Ασφαλώς        δεν πρέπει και …να τα πιούμε!)

Αφού αναμείξουμε τα        συστατικά κλείνουμε καλά το δοχείο και        το αναταράσσουμε για να ανακατευθούν        καλά.

 ΠΡΟΣΟΧΗ:          Δεν πρέπει να χρησιμοποιήσουμε        αμέσως το καύσιμο που παρασκευάσαμε,         αλλά καλύτερα μετά από 2-3 ημέρες, ώστε να        προλάβει να γίνει μοριακή ανάμειξη του        καστορελαίου με την μεθανόλη.

  Αν        θέλουμε μπορούμε να προσθέσουμε και        Νιτρομεθάνιο, το οποίο διατίθεται        επίσης από τις αποθήκες χημικών, είναι        όμως πολύ ακριβό. Το ποσοστό του        Νιτρομεθανίου που θα προσθέτουμε θα        είναι πάντα εις βάρος της μεθανόλης και        ποτέ του λιπαντικού.

Για παράδειγμα, εάν θέλουμε        να φτιάξουμε καύσιμο με 5% Νιτρομεθάνιο,         τότε η αναλογία θα είναι 75% μεθανόλη, 5%         Νιτρομεθάνιο και 20% καστορέλαιο. Αυτό        σημαίνει ότι για να φτιάξουμε 1 λίτρο        καυσίμου, θα αναμείξουμε 750 ml         μεθανόλη, 50 ml         Νιτρομεθάνιο και 200 ml         καστορέλαιο.

 Προσοχή!          Για τις πολύ παλιές μηχανές η        αναλογία είναι 75% μεθανόλη (ή μεθανόλη        και Νιτρομεθάνιο) και 25% καστορέλαιο. Αν        δεν έχετε το MANUAL         της  μηχανής ώστε να δείτε τι προτείνει        ο κατασκευαστής και η μηχανή  είναι        πολύ παλιά, προτιμείστε αυτή την αναλογία.         Προτιμότερο να δουλεύει λιγότερο        αποδοτικά, παρά να καεί.

 

   

 

 

  Μην        πανικοβάλλεστε!

 Η κατασκευή των        καυσίμων από εσάς του ίδιους, είναι από        πανεύκολη έως γελοία και γίνεται μέσα        σε μερικά λεπτά        μόνο. Όλα κι όλα που χρειάζεστε        φαίνονται στην φωτογραφία.

Επί πλέον, ξέρετε τι        βάζετε στη μηχανή σας και γλυτώνετε        αρκετά χρήματα.

 

 

 

  Τα πράγματα είναι πιο δύσκολα εάν θέλουμε  να φτιάξουμε καύσιμα για 4-χρονες μηχανές. Στην διεθνή αγορά κυκλοφορούν πολλά καλά λάδια ειδικά για μηχανές μοντέλων, όχι όμως και στην Ελληνική αγορά, απ όσο ξέρουμε.

 

   Πολλοί μοντελιστές προτιμούν να χρησιμοποιούν και για τις 4-χρονες μηχανές τους καστορέλαιο, έστω και αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει κατά διαστήματα να τις ανοίγουν και να τις καθαρίζουν από τις αποθέσεις άνθρακα. Στις μηχανές αυτές είναι απαραίτητη κάποια ποσότητα Νιτρομεθανίου για να κρατούν καλό και αξιόπιστο ρελαντί, χωρίς να σβήνουν.

 

    Είναι όμως κοινή πρακτική η χρήση μιας μόνιμης μπαταρίας στο μοντέλο, η οποία είναι συνδεδεμένη συνέχεια – μέσω μικροδιακόπτου- με το μπουζί της μηχανής , και η οποία ενεργοποιείται από το SERVO του γκαζιού μόνο στις χαμηλές στροφές ώστε να  κρατά καλό ρελαντί, οπότε και η χρήση Νιτρομεθανίου δεν είναι απαραίτητη.

 

Να αναφέρουμε ενδεικτικά, ότι εάν φτιάξετε εσείς το καύσιμο, θα σας στοιχίσει περίπου 450-500 δρχ. το λίτρο, χωρίς Νιτρομεθάνιο. Αν αναμείξετε 5% Νιτρομεθάνιο, η τιμή θα ανέβει περίπου στις 1.500 δρχ. το λίτρο (Το νιτρομεθάνιο είναι πολύ ακριβό υλικό, η τιμή του στην Ελλάδα είναι περίπου 18.000-20.000 δρχ. το λίτρο). Ακόμα και έτσι όμως, το γαλλόνι (3.7 λίτρα) θα σας κοστίσει περίπου 5.500 δρχ., ενώ η τιμή του έτοιμου καυσίμου στην αγορά με αυτή την περιεκτικότητα σε Νιτρομεθάνιο είναι περίπου 7.000-8.000 δρχ.το γαλλόνι.

 

Εν πάσει περιπτώσει, αποφασίστε μόνοι σας τι σας συμφέρει καλύτερα!

 

 

 

    Γ. Καρασούλας

 

 Μηχ/γος - Ηλεκ/γος

 

   

 

2003-2004  ©         Copyright            η        αναδημοσίευση,         ολική ή        μερική  των        περιεχομένων        της ιστοσελίδας,         χωρίς την        γραπτή άδεια        του εκδότη.

 

 

 

Διάφορα άρθρα

ΤΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΜΗΝΑ

 

Στη σειρά των άρθρων μας “Το τεχνικό άρθρο του μήνα” δεν παρουσιάζουμε πάντα τεχνικά θέματα – με την αυστηρή έννοια του όρου- αλλά και άλλα -γενικότερου ενδιαφέροντος- θέματα, όπως άλλους τομείς του αερομοντελισμού, πέραν των R/C (τηλεκατευθυνομένων), τρόπους και κανόνες διεξαγωγής αγώνων κλπ.  

 

Τα καύσιμα των μηχανών με πυρόνημα (Glow)- μέρος 2ο

Το άρθρο αυτό είναι η συνέχεια του 1ου άρθρου με το ίδιο θέμα, που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο του 2003

 

ΑΓΓΕΛΙΕΣ

  Πωλούνται        τα παρακάτω                 

 ZENOAH        45cc         Βενζινοκινητήρας δίχρονος              350 Ευρω

 Webra        91 AAR  Heli                                                  220  Ευρω                 

 Webra          tuned muffler for AAR  91        Heli            120          Ευρω                  

Zimmermann        2820SH Quiet Pipe                               80  Ευρω