Νέα Προϊόντα
Νέα standards θέτει η νέα γενεά των δεκτών Τ/Κ της Γερμανικής εταιρείας WEATRONICS
Οι πιο απαιτητικοί αερομοντελιστές έπρεπε μέχρι τώρα να ξοδέψουν πολλά χρήματα προκειμένου το μεγάλο και ακριβό μοντέλλο τους, είτε SCALE ήταν, είτε JET, είτε ελικόπτερο, να έχει ένα ασφαλές σύστημα ελέγχου. Ο όχι και μικρός κίνδυνος που υπάρχει με τα μεγάλα ή τα πολύ γρήγορα μοντέλλα, απαιτεί μέγιστη ασφάλεια στη λειτουργία του συστήματος Τ/Κ. Εκτός λοιπόν από έναν δέκτη υψηλής ποιότητας, πιθανόν PCM, ήταν απαραίτητη και μια ειδική τροφοδοτική μονάδα για τα SERVO, που να δέχεται δυο PACK μπατταριών, για την περίπτωση που “αστοχήσει” κάποιο από αυτά. Στα μεγάλα μοντέλλα επίσης, δουλεύουν συχνά στα πηδάλια περισσότερα από ένα SERVO ταυτόχρονα, οπότε χρειαζόταν και ένα “MATCHBOX” για να συγχρονίζει αυτά τα SERVO. Οι έμπειροι πιλότοι, ειδικά των μοντέλλων JET, χρησιμοποιούν επίσης συχνά, μια ειδική ηλεκτρονική μονάδα σταθεροποίησης στα πηδάλια (συνήθως στα AILERONS), κάτι σαν γυροσκόπιο. Και ασφαλώς, το γυροσκόπιο είναι απαραίτητο στα ελικόπτερα.
Η νέα γενεά δεκτών της WEATRONICS |
Εάν τώρα, κάποιος ήθελε να χρησιμοποιήσει PACK μπατταριών Λιθίου-Πολυμερούς, θα έπρεπε επίσης να χρησιμοποιήσει έναν ειδικό ρυθμιστή τάσεως, που ελαττώνει την τάση του PACK από τα 7.4 V στην τάση που δουλεύει ο δέκτης και τα SERVO (4.8 ή 6 Volts).
Οι πιο "προχωρημένοι" αερομοντελιστές που πετάνε GIANT MODELS, συχνά χρησιμοποιούν έναν δεύτερο δέκτη στο μοντέλλο τους (κάτι που στην Γαλλία π.χ. είναι υποχρεωτικό και από τους κανονισμούς), ώστε να υπάρχει πρόσθετη ασφάλεια σε περίπτωση προβλήματος.
Όλες αυτές λοιπόν οι απαιτήσεις είναι ενσωματωμένες μέσα στους καινούργιους δέκτες της WEATRONICS, οι οποίοι όμως έχουν και πολύ περισσότερες δυνατότητες. Κατ αρχήν μέσα στη μονάδα υπάρχουν δυο διακριτοί-υπερμοντέρνοι- ψηφιακοί δέκτες που έχουν τη δική τους κεραία ο καθένας και επεξεργάζονται με ξεχωριστά κυκλώματα τα σήματα εισόδου! Επιπλέον έχουν ενσωματωμένα ηλεκτρονικά ισχύος για να οδηγούν απ ευθείας ισχυρά SERVO, από δύο ανεξάρτητα PACK μπατταριών!
Η αναισθησία τους σε παρεμβολές οιουδήποτε είδους, η μέγιστη διακριτικότητα τους και η πολύ μεγάλη εμβέλεια τους είναι μοναδικά μεταξύ όλων των δεκτών Τ/Κ. Όπως θα περιμένατε, οι δέκτες αυτοί δεν χρειάζονται κρυστάλλους, είναι SYNTHESIZED. Ιδιαίτερα αποδοτική είναι η λιετουργία τους όταν συνδιαστούν με τους “high ends” πομπούς της FUTABA και της GRAUPNER. Από την εταιρεία συνιστάται η λειτουργία τους με τα συστήματα SPCM 1024 της GRAUPNER/JR ή το PCM 1024 της FUTABA. Ωστόσο οι δέκτες δουλεύουν και με τα συστήματα PPM, όπως αυτά της MULTIPLEX για παράδειγμα. Οι δέκτες της WEATRONIC ενδείκνυνται κυρίως για μεγάλα ακροβατικά μοντέλλα, SCALE, ελικόπτερα, αλλά ιδιαίτερα για αεροπλάνα και ελικόπτερα με τουρμπίνες (JET). Αλλά και τα πολύ μεγάλα ανεμόπτερα, οπωσδήποτε ευνοούνται από την μεγάλη λειτουργική ασφάλεια και τις δυνατότητες αυτών των συστημάτων.
Η επεξεργασία των δεδομένων στους δέκτες, γίνεται από ένα 16-bit microprocessor τελευταίας τεχνολογίας, που ελέγχει όλα τα ηλεκτρονικά που περιγράψαμε πιο πάνω. Το μικροϋπολογιστικό σύστημα εκτιμά ανά πάσα στιγμή την ποιότητα λήψεως από κάθε ένα δέκτη από τους δυο ανεξάρτητους ενυπάρχοντες και επεξεργάζεται σε κάθε περίπτωση το καλύτερο σήμα! Όλα αυτά συμβαίνουν σε 1/10.000 του δευτερολέπτου!
Η λήψη του σήματος R-F και η επεξεργασία του, γίνεται από δυο πανομοιότυπους και με “ταιριασμένα” (matched) χαρακτηριστικά δέκτες, υπερετερόδυνους, διπλής μετατροπής (dual conversion) , με δυο κεραίες -ο καθένας την δικιά του! Η 1η συχνότητα μείξεως παράγεται από έναν ψηφιακό DDS (Direct Digitally Synthesis)-SYNTHESIZER . Το αποδιαμορφωμένο σήμα, καθώς και οι πληροφορίες για την ένταση του πεδίου (ισχύ του σήματος) οδηγούνται στον microprocessor. Το σύστημα έχει πολύ μεγάλη επιλεκτικότητα (selectivity) και προστασία από παρεμβολές, μεγάλη ευαισθησία και πολύ μεγάλη εμβέλεια -πολύ μεγαλύτερη από οιονδήποτε μέχρι τώρα δέκτη Τ/Κ. Έχει 8 ή 10 κανάλια.
Στον δέκτη υπάρχει το τμήμα ισχύος που παρέχει τα απαραίτητα ρεύματα για τα SERVO (12 ή 20 έξοδοι για SERVO) και είναι ειδικό για να αντέχει τις αιχμές ρεύματος που προκαλούν τα σύγχρονα ψηφιακά σερβομοτέρ. Ρυθμίζει αυτόματα την ισχύ του σήματος προς τα SERVO, και οι αγωγοί μπορούν να έχουν το μήκος που ορίζει η γεωμετρία του μοντέλου, χωρίς κανένα φόβο για εξασθένιση του σήματος. Στους αγωγούς προς τα SERVO δεν χρειάζονται φερριτικά δαχτυλίδια, συνιστάται απλώς η χρήση συνεστραμμένων αγωγών.
Υπάρχει επίσης ένας ρυθμιστής τάσεως, που ρυθμίζει την τάση τροφοδοσίας των SERVO στα 6 Volts και τροφοδοτεί τα ηλεκτρονικά του δέκτη με την βέλτιστη τάση. Δέχεται δυο PACK μπατταριών στην είσοδο, ένα το κυρίως PACK και ένα το εφεδρικό, της ιδίας ή μικρότερης χωρητικότητας με το κύριο και το οποίο θα υποκαταστήσει το κύριο PACK σε περίπτωση βλάβης, π.χ. αν βραχυκυκλώσει ή ανοίξει κάποιο στοιχείο του κλπ. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν PACK Νi-ΜΗ των 6 στοιχείων (7.2 Volts) ή μπατταρία Li-Po με 7.4 Volts. Η μεταγωγή από το ένα PACK στο άλλο γίνεται με τρανζίστορ P-channel MOSFET, χαμηλών απωλειών.
Ο δέκτης διαθέτει μνήμη FLASH που μπορεί να αποθηκεύσει επί μια ώρα όλα τα στοιχεία λειτουργίας , την κατάσταση του PACK μπατταριών, την κατανάλωση ρεύματος , την ισχύ του λαμβανομένου σήματος, τον αριθμό των κανονικών αλλά και των FAILSAFE FRAMES, την κεραία που χρησιμοποίησε την δεδομένη στιγμή το σύστημα, την εναλλαγή που τυχόν έγινε μεταξύ των δυο δεκτών, τις θέσεις των SERVO, καθώς και την θερμοκρασία λειτουργίας. Εάν έχει χρησιμοποιηθεί κάρτα μνήμης SD/MMC, τότε τα δεδομένα της πτήσεως αποθηκεύονται σε αυτήν. Απαιτούνται 8 MB για κάθε ώρα, δηλαδή με μια κάρτα των 64 ΜΒ μπορούν να αποθηκευθούν δεδομένα 8 ωρών, ή με κάρτα 512 ΜΒ δεδομένα 48 ωρών πτήσεως! Πάντως η κάρτα μνήμης δεν είναι υποχρεωτικά απαραίτητη για τη λειτουργία του δέκτη.
Βγαίνει και μια ειδική έκδοση του δέκτη με datalogging, όπου καταγράφονται όλα τα δεδομένα της πτήσεως, όπως ταχύτητα, ύψος, απόσταση από τον πομπό, θέση κλπ. Τα δεδομένα αυτά κατόπιν μπορούν να μεταφερθούν στο PC μέσω θύρας USB. Αν τα δεδομένα αποθηκεύονται σε κάρτα μνήμης, μπορούν να μεταφερθούν στο PC με έναν αναγνώστη καρτών-USB. Τα δεδομένα της πτήσεως και της κατάστασης λειτουργίας μπορούν να αναπαρασταθούν γραφικά στο PC, με ένα ειδικό SOFTWARE.
Επίσης, μπορεί να γίνει αναβάθμιση του FIRMWARE από το SITE της WEATRONIC, να μεταφερθεί αυτό σε μια κάρτα μνήμης και με αυτή να μεταφερθεί στον δέκτη ! (θα γίνει αυτόματο update).
Στο μοντέλλο "10-20 Gyro", ένα ενσωματωμένο γυροσκόπιο (με ρυθμιζόμενη ευαισθησία) αναλαμβάνει τον έλεγχο των AILERONS. Στον δέκτη όμως μπορεί να προστεθεί και δεύτερο γυροσκόπιο, που να ελέγχει όποια έξοδο θέλουμε εμείς! Ένας ειδικός ηλεκτρονικός διακόπτης αναλαμβάνει την λειτουργία FAILSAFE και την αναισθησία στις δονήσεις. Ένας εξωτερικός διακόπτης ενεργοποιεί κατά βούληση αυτό το σύστημα του ηλεκτρονικού διακόπτη, αλλά τα ηλεκτρονικά της πλακέττας του δέκτη παραμένουν ανεπηρέαστα σε περίπτωση βλάβης αυτού του εξωτερικού διακόπτη.
Η εξωτερική πλακέττα του δέκτη έχει 3 λειτουργίες: Λειτουργία ON-OFF, scanning καναλιού και ένδειξη της κατάστασης του PACK μπαταριών και της λειτουργίας, με ενδεικτικά κόκκινα LED. Μπορούν να μπουν και πρόσθετα LED υψηλής φωτεινότητας. Η λειτουργία FAI.LSAFE μπορεί να δοκιμαστεί επί τόπου στο μοντελοδρόμιο με ένα κενό (αχρησιμοποίητο) κανάλι της Τ/Κ.
Ο δέκτης της WEATRONIC αναπτύχθηκε στη Γερμανία από μια έμπειρη ομάδα ηλεκτρονικών μηχανικών, μηχανικών επικοινωνιών και μηχανικών ηλεκτρονικών υπολογιστών. Κατασκευάστηκε με τα πιο μοντέρνα ηλεκτρονικά, ενώ η ασφάλεια της λειτουργίας ήταν ο κύριος στόχος της όλης προσπάθειας. Όλες οι πλακέττες εξετάζονται ενδελεχώς κατά τη φάση παραγωγής τους, οπτικά και ηλεκτρικά. Οι δέκτες είναι CE certified και υπόκεινται στα standard της FCC.
Γ. Καρασούλας
Τα λάστιχα προσαρμογής για μίζες, της SULLIVAN
Πολλοί φίλοι γνωρίζουν τις μίζες "SULLIVAN" σαν ίσως τις πιο αξιόπιστες και πιο δυνατές μίζες. Κάποια καταστήματα στην Αθήνα μάλιστα τις εισάγουν κατά καιρούς.
Και όλοι μας γνωρίζουμε την δυσκολία να βάλουμε μπροστά τη μηχανή μας με τη μίζα, όταν δεν έχει τον κλασσικό κώνο, αλλά είτε δεν έχει καθόλου κώνο (δηλαδή έχει μόνο το παξιμάδι της έλικας), είτε έχει τον σιδερένιο κώνο-παξιμάδι, είτε κάποιον από αυτούς τους μυτερούς, SCALE κώνους.
Και δε μιλάμε για τις μικρές μηχανούλες, αλλά για μέγεθος .46 και άνω, όπου η συμπίεση είναι αρκετά ισχυρή και η μίζα έχει δυσκολία να στρέψει τη μηχανή, πόσο μάλλον όταν λόγω του σχήματος του κώνου δεν υπάρχει καλή πρόσφυση.
Έξυπνα σκεπτόμενη λοιπόν η SULLIVAN, έβγαλε μια σειρά λάστιχων μίζας για όλες τις περιπτώσεις:
Το standard λάστιχο από υλικό -φυσικό λάστιχο | |
Λάστιχο από σιλικόνη για spinner βαθειά και μυτερά | |
Λάστιχο από σιλικόνη για standard spinner | |
Λάστιχο από σιλικόνη, ρηχό, για κοντά spinner ή για παξιμάδι | |
Λάστιχο από NEOPRENE για μικρά spinner και spinner 1/2 A και για παξιμάδια | |
Ειδικό λάστιχο από NEOPRENE, με χαλύβδινη ενίσχυση, για γυμνές προπέλλες |
Δεν τα έχουμε δει σε κανένα μαγαζί, αλλά ζητάτε τα από τους εμπόρους, μήπως και κάποιος "πεφωτισμένος" τα εισάγει κάποια στιγμή!
Αλλιώς ... SUSSEX !
Οι DIESEL ξανάρχονται!
....μια φορά κι έναν καιρό, πριν πολλά, πολλά χρόνια, σε κάποιες ωραίες εποχές, υπήρχαν οι DIESEL !
Οι αερομοντελιστικές, μικρές μηχανές DIESEL !
Μιλάμε για την εποχή 1967-1968, όπου δίπλα στα ηρωϊκά τότε COX-άκια που τάραζαν με τα ουρλιαχτά τους τους αιθέρες, πάνω στα μικρά CONTROL-LINE και FREE-FLIGHT αεροπλανάκια μας (για τηλεκατευθυνόμενα τότε, ούτε γι αστείο!) στέκονταν επάξια και οι δυνατές μηχανές DIESEL!
Δείτε το PROSPEKTUS της GRAUPNER εκείνης της μαγικής εποχής, όπου σε κάθε γειτονιά υπήρχε και μια αερομοντελιστική παρέα και μια ανεπίσημη "Ένωση Αερομοντελιστών"!
Το PROSPEKTUS της GRAUPNER με τα "ΝΕΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ"!
Τα PROSPEKTUS αυτά ήταν τότε ανάρπαστα και έπρεπε να έχεις μέσον- γινόταν πραγματική μάχη- για να βρεις ένα! Όχι όπως τώρα που βγαίνουμε από το κατάστημα και το πετάμε! Γι αυτό κι εμείς το φυλάξαμε για 38 ολόκληρα χρόνια!
|
Και οι μικρές DIESEL μηχανούλες του 1968, που άρχιζαν από 0.98 cc (0.060) και έφταναν μέχρι τον "τρομερό" κυβισμό των 2.5 cc (.15) !
Περιττό βέβαια να σας πούμε ότι όλοι μας είχαμε το πιο μικρό μοντέλλο (για ευνόητους λόγους), το "HOBBY" με 0.98 cc! Άλλωστε αυτός ήταν και ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής των COX με τα 0.8 cc τους ! |
Αυτές οι DIESEL μηχανούλες όμως δεν ήταν χωρίς προβλήματα. Ο μεγάλος μπελάς ήταν να ...τις βάλεις μπροστά, ειδικά τον χειμώνα! Πιστέψτε μας, δεν έπαιρναν με τίποτα μπροστά κι ας παιδευόμασταν μια ή μιάμιση ώρα! Φυσικά, μίζες δεν υπήρχαν τότε, με το δάχτυλο προσπαθούσαμε! Ώσπου επιτέλους βρήκαμε τη λύση: προθερμαίναμε τον κύλινδρο τους με ένα καμινεττάκι οινοπνεύματος (ή απλώς με ένα βαμβάκι με οινόπνευμα) και μετά έπαιρναν μπροστά πολύ πιο εύκολα!
Απίστευτο κι όμως έτσι γινόταν!
Θα αναρωτηθήκατε ήδη για ποιο λόγο τότε αγοράζαμε αυτές τις μηχανές! Μα, το μεγάλο τους προτέρημα ήταν ότι δεν είχαν ...μπουζί! Εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν ούτε κυριλέ "FIELDBOX" με έτοιμο POWER-PANEL, ούτε μπατταρίες Νικελίου Καδμίου, ούτε καν αυτά τα μικρά στοιχεία μολύβδου των 2 Volt !
Όχι, αγαπητοί φίλοι! Υπήρχαν μόνο κάτι τεράστιες μπατταρίες ξηρών στοιχείων "BEREC", κυλινδρικές, ύψους περίπου 16 cm και διαμέτρου 5 cm ! Τις αγοράζαμε από τον "ΒΗΧΟ", το ιστορικό μαγαζί απέναντι από τον Αγ. Γεώργιο Καρύτση, που υπάρχει ακόμα και σήμερα και το συνεχίζει ο υιός Βήχος! Οι μπατταρίες αυτές κόστιζαν πανάκριβα τότε, και το χειρότερο, δεν κρατούσαν πάνω από 2-3 αερομοντελιστικές εξορμήσεις! Και φυσικά, ΔΕΝ ήταν επαναφορτιζόμενες!
Ήταν λοιπόν μεγάλο πλεονέκτημα να έχεις μηχανή που ΔΕΝ έχει μπουζί και ΔΕΝ χρειάζεται μπατταρία! Όμως, για να παραφράσουμε λίγο το αρχαίο ρητό, "ΟΥΔΕΝ ΚΑΛΟΝ ΑΜΙΓΕΣ ΚΑΚΟΥ !" , oι μηχανούλες αυτές είχαν και σοβαρά μειονεκτήματα. Το ένα σας το είπαμε ήδη, ήταν η δυσκολία να πάρουν μπροστά.
Το άλλο; Ενώ κατ αρχήν το καύσιμο τους ήταν φτηνό και εύκολα διαθέσιμο, δηλαδή καθαρό πετρέλαιο, ήθελε ακόμη εκείνο το συστατικό που μας τα χάλαγε όλα: Ήθελαν ... αιθέρα! Ναι, τον αιθέρα που χρησιμοποιούν σαν ...αναισθητικό και που μπορούσες να βρεις μόνο στα μεγάλα φαρμακεία! Λίγη ποσότητα μεν, αλλά απαραίτητη.
Και θα μας πείτε που είναι το πρόβλημα! Μα, ποιος φαρμακοποιός θα πουλούσε αιθέρα, ένα ισχυρό αναισθητικό, σε ένα πιτσιρίκι...13 ή 14 ετών ;! Και έτσι κάποιος από εμάς, αγγάρευε τον καλόβολο θείο του, πήγαιναν μαζί στο φαρμακείο και αγόραζαν λίγη ποσότητα αιθέρα! Μετά, από αυτήν την ποσότητα, έδινε και λίγη στους καλούς φίλους!
Όλη αυτή την μακρά εισαγωγή, που πιστεύουμε να ήταν -εκτός από ενημερωτική- και λίγο διασκεδαστική, δεν την κάναμε απλώς και μόνο για να σας παρουσιάσουμε ένα νέο προϊόν. Θέλαμε απλά να σας δείξουμε, πως ο αερομοντελισμός επέζησε μέσα στα χρόνια, μέσα στις τόσες δυσκολίες, οι οποίες όχι μόνο δεν μας αποθάρρυναν τότε, αλλά μας πεισμάτωναν ακόμα περισσότερο, έως ότου αυτό το χόμπυ έγινε με τον καιρό η "δεύτερη φύση μας" !
Ήταν λοιπόν μεγάλη έκπληξη και χαρά όταν λίγους μήνες πριν είδαμε τα καινούργια μοντέλλα DIESEL της πολύ καλής εταιρείας ENYA, που βγήκαν σε έκδοση R/C δηλαδή για τηλεκατεύθυνση (όλες σχεδόν οι παλιές μηχανές DIESEL -εκτός από ένα μοντέλλο-έβγαιναν τότε χωρίς THROTTLE, μόνο με βελόνα γκαζιού και προορίζονταν για CONTROL-LINE ή FREE-FLIGHT).
Η .25 -άρα (4 cc) ENYA 25SS D (DIESEL) |
|
Η νέα .15-άρα (2.5 cc) ENYA 15 SS D (DIESEL) |
Όπως βλέπετε οι DIESEL της ENYA δεν βγαίνουν ακόμα σε μεγάλους κυβισμούς, μέχρι .25 (4 cc) μόνο. Οι πρώτες κριτικές που διαβάσαμε σε περιοδικά είναι πολύ καλές.
Διαβάσαμε και ένα τεστ ενός ανεξάρτητου αερομοντελιστή/δοκιμαστή, του John Mosistach, που επίσης μιλάει με πολύ καλά λόγια για την ENYA 25 SS D.
Οι καινούργιες ENYA έχουν CRANKCASE από χυτό κράμα αλουμινίου, πιστόνι και χιτώνιο σιδερένια (!), διπλά ρουλεμάν και θυρίδες Schnürle.
Για τους καινούργιους φίλους στο χόμπυ μας, να αναφέρουμε ότι αυτό που βλέπουν στην κυλινδροκεφαλή δεν είναι ασφαλώς μπουζί, αλλά η βίδα ρυθμίσεως της συμπίεσης. Η βίδα αυτή ρυθμίζει πάνω ή κάτω το κόντρα πιστόνι και με αυτόν τον τρόπο αυξάνει ή μειώνεται η χωρητικότητα του θαλάμου καύσεως, άρα και η συμπίεση.
Η 25-άρα παίρνει 10.600 στροφές με έλικα APC 9x6. Από εκεί καταλαβαίνουμε -αν και δεν αναφέρεται στο τεστ- ότι η ιπποδύναμη της μηχανής πρέπει να είναι σημαντικά μικρότερη από την αντίστοιχη μιας μηχανής GLOW.
Όπως αναφέρει ο John Mosistach, το ξεκίνημα της μηχανής είναι πλέον πολύ εύκολο, όχι όπως παλιά !
Οι μηχανές αυτές -δεν γνωρίζουμε για ποιο λόγο- διατίθενται προς το παρόν μόνο στην Ιαπωνία και στην Αυστραλία. Ακόμα δεν πουλιούνται Ευρώπη και Αμερική.
Μόλις πάντως έρθουν και στα μέρη μας, θα σπεύσουμε να προμηθευτούμε μια, για να την δοκιμάσουμε και ...να θυμηθούμε λίγο τα παλιά!
Και λίγα λόγια για τον εφευρέτη της μηχανής DIESEL, τον Rudolf Diesel
Ο Rudolf Diesel ήταν Γερμανός (και πάλι -Γερμανός !) αν και γεννήθηκε στο Παρίσι το 1858. Μετά το ξέσπασμα του Γαλλο-Πρωσσικού πολέμου επέστρεψε στη γενέτειρα του πατέρα του, στο Augsburg της Γερμανίας, όπου και συνέχισε τις σπουδές του και κατόπιν στο Πολυτεχνείο του Μονάχου, όπου και διακρίθηκε.
Πατεντάρισε τη μηχανή του το 1892 και μετά από μερικά χρόνια (αφού κέρδισε μερικές δίκες σχετικά με τα δικαιώματα της εφεύρεσης του) άρχισε την μαζική παραγωγή και γρήγορα έγινε εκατομμυριούχος.
Σαν χαρακτήρας είχε σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα (χαρακτηριστικό όλων των ιδιοφυών ατόμων, καθώς φαίνεται) και ορισμένες φορές κυλούσε προς την παράνοια.
Πέθανε (εξαφανίστηκε) σχετικά νέος, 53 ετών, υπό μυστηριώδεις συνθήκες, ενώ διέπλεε τη Μάγχη. Πιθανόν αυτοκτονία, αλλά πιθανόν να τον ξέκαναν και οι αντίπαλες εταιρείες οι οποίες είχαν μεγάλα συμφέροντα και με τις οποίες βρισκόταν σε σύγκρουση.
Γ. Καρασούλας
Οι νέες "κτηνώδεις" μπατταρίες Λιθίου-πολυμερούς!
(αλλά από τιμές, μην τα συζητάτε!)
Νέες βελτιωμένες μπατταρίες Λιθίου-Πολυμερούς έβγαλε στην αγορά η εταιρεία "FlightPower" με κύριο χαρακτηριστικό τους τα τεράστια ρεύματα εκφόρτισης που μπορούν να δώσουν!
Όλες οι μπατταρίες είναι "rated" στα 20 C ρεύμα, ενώ για λίγο χρόνο το ρεύμα μπορεί να φτάσει και τα 30 C !
Επίσης οι χωρητικότητες που βγαίνουν έτοιμες οι μπατταρίες, χωρίς δηλαδή να χρειαστεί να συνδέσετε εσείς στοιχεία εν παραλλήλω, είναι τεράστιες!
Στην φωτογραφία αριστερά, φαίνονται τα δυο μεγαλύτερα μοντέλλα της σειράς "Evolution 20", με χωρητικότητες 3700 mAh /14.8 Volts και 7400 mAh /18.5 Volts αντίστοιχα!
Το ρεύμα που μπορεί να δίνει συνεχώς η μπατταρία των 7400 mAh είναι 148 Amperes !!!
Μην νομίζετε όμως ότι με αυτά τα μεγάλα ρεύματα η τάση της μπατταρίας πέφτει υπερβολικά. Όχι. Η τεχνολογία τους έχει βελτιωθεί τόσο πολύ και η εσωτερική αντίσταση είναι πλέον τόσο μικρή, που η πτώση τάσεως ακόμα και γι αυτά τα μεγάλα ρεύματα είναι πολύ μικρή!
Κοιτάξτε το επόμενο διάγραμμα
Όπως φαίνεται από το διάγραμμα εκφόρτισης της μπατταρίας, η πτώση τάσεως δεν είναι σημαντική για τα μεγάλα ρεύματα εκφορτίσεως. |
Πάντως, μπορεί τα τεχνικά χαρακτηριστικά των Li-Po να βελτιώνονται συνεχώς, αλλά δε συμβαίνει το ίδιο και με τις τιμές τους, που παραμένουν απλησίαστες για τα μεγάλα μεγέθη μπατταριών και οπωσδήποτε το κόστος των ηλεκτρικών συστημάτων ούτε μπορεί καν να συγκριθεί (προς το παρόν τουλάχιστον) με το κόστος μιας θερμικής μηχανής.Για παράδειγμα, η μπατταρία των 7400 mAh/18.5 V κοστίζει περίπου 110.000 δρχ. ! Βάλτε τώρα και το κόστος του μοτέρ και του ρυθμιστή και υπολογίστε πόσο θα κοστίσει το όλο σύστημα!
Κάτι άλλο καλό που έχουν οι μπατταρίες της FlightPower είναι οι ακροδέκτες εξισορρόπησης φόρτισης που έχουν όλα τα μοντέλλα της, κάτι απαραίτητο κατά τη γνώμη μας για όλες τις σύγχρονες μπατταρίες Li-Po.
Επισκεφθείτε το SITE της FlightPower για πληρέστερη ενημέρωση:
Γ. Κ.
παρουσιάζει ο Γιάννης Κουτσούλας - "Greek Rotors"
Honey Bee Cool
Το ελικόπτερο που όλοι περιμένατε, ήρθε επιτέλους στις 21 Νοεμβρίου!
Έχετε δει αρκετές φορές να πετάει στα μοντελοδρόμια το πρωτότυπο, που βρίσκεται στα χέρια μας εδώ και δύο μήνες.
Το Honey Bee Cool έχει διάμετρο στροφείου 630 mm.
Το χαρακτηριστικό σημείο αυτού του ελικοπτέρου είναι ότι διαθέτει κιβώτιο γραναζιών στο ουραίο στροφείο και άξονα με δύο ρουλεμάν μέσα στην μπούμα.
Αυτό σημαίνει καλύτερο έλεγχο της ουράς κατά την πτήση και εύκολη ρύθμηση του γυροσκοπίου διότι οι στροφές του ουριαίου στροφείου παραμένουν σταθερές σε αναλογία με το κύριο στροφείο.
Ο λόγος που δεν αντιπροσωπεύουμε ηλεκτρικά ελικόπτερα κάνοντας χρήση ιμάντα για την κίνηση του ουραίου στροφείου, είναι ότι ο ιμάντας τη μία τεντώνει και την άλλη χαλαρώνει κατά την διάρκεια της πτήσης, με αποτέλεσμα το συνεχόμενο drift της ουράς.
Ως γνωστόν ελικόπερα με ιμάντα ΔΕΝ πρέπει να ξεπερνούν τις 2000 στροφές / λεπτό. Σε περίπτωση που τις ξεπεράσουν, εκτός από το drift της ουράς θα έχουν και κάποιες παρεμβολές που ο ίδιος ο ιμάντας τις δημιουργεί. Σημειωτέον ότι αυτού του μεγέθους τα ελικοπτεράκια για να πετάξουν πρέπει να διατηρούν τουλάχιστον 2400 στροφές ανά λεπτό!
Ένα άλλο χαρακτηριστικό σημείο του Honey Bee Cool είναι ότι τα σέρβο βρίσκονται κάτω από το swash plate CCPM και δίνουν απ ευθείας κίνηση δίχως την απαίτηση έξτρα βραχιόνων. Έτσι έρχεται σε σας πιο ελαφρύ, με τρελλές δυνατότητες!
Το Honey Bee Cool έρχεται σε μορφή Κιτ (εμείς δεν θα το λέγαμε Κιτ) μαζί με το μοτέρ. Όσο και αν δεν θέλετε να το πιστέψετε το Honey Bee Cool συναρμολογείται μόλις σε 10 λεπτά!
Το Honey Bee Cool σε μορφή Κιτ θα το αποκτήσετε μόνο με 98,00 Ευρώ! - Συναρμολογημένο από το εργοστάσιο με 129,00 Ευρώ!
Για την GREEKROTORS
Κουτσούλας Ιωάννης
(Τα στοιχεία του καταστήματος "Greek Rotors" βρίσκονται στην σελίδα "ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ")